Új zene Belgrádból – balkáni jazz, népzene a hajón

Déli szomszédjaink két különös zenei produkcióban adnak választ arra, hogy mi történt velük s a világgal az utóbbi két-három évtizedben. A nemzetközi elismerések egész sorát kivívott produkciók a káosz, az öröm, a fogyasztói társadalom, a humor és az örök túlélés gondolatait fűzik különös performansz-szerű koncertté és előadássá. Talált zenék, népzenék, jazz, szabad improvizáció és a színház kollázsa egyben! 

5_1

Anja Djordjevic & Svetlana Maras “Canzone Distorte”

Anja Djordjevic neves és elismert szerbiai zeneszerző, aki legfőképpen az opera és a zenei színház médiumában tevékenykedik, míg Svetlana Maras szerteágazó tevékenysége mindenekelőtt a kortárs élő elektronikus zene és a hangművészet területén összpontosul. Mindketten már hosszú évek óta meghatározó személyiségei a szerb kortárs-zenei szcénának, ahol leggyakrabban különböző ismert zenei fesztiválokon és koncerttermekben mutatják be műveiket, de számos nemzetközi bemutatkozásuk során jelentős külföldi sikereket is elértek.

A Canzone distorte, vagyis Eltorzított ének című projektjük megalkotására a Belgrádi Rádiótól kaptak felkérést. Ez a zenemű számos zenei stílus és technika szimbiózisa, a hangjátéktól a kortárs-zenei kompozíción át a populáris zenei elemekig, énekekig és élő elektronikus rögtönzésig. Miközben beszélnek, a mai elektronikus zene nyelvezetét használják, valamint zenei színházat rögtönöznek hang-kollázsaikkal, amelyek az opera, az ambient zene és a gyűjtött hang és zene eszközeivel operál. Mindeközben bejárják az élet nyújtotta lépcsőfokokat a komolytól a banálisig, a tragikustól a komikusig.

„A Canzone distortet a tökéletes dal utáni vágy szülte. Az nem más, mint egy rendkívül termékeny alkotói folyamat során megnyilvánuló vallomás, melynek során a két különböző személyiség megpróbált egymáshoz közelíteni, s konszolidálni különböző zenei és életbeli felfogásaikat. Az alkotói vágy és a rombolás, kitörlés, megsemmisülés között vergődve játszó- vagy csatatéren találva magunkat ott, ahol minden megengedett, felkutathattuk és megmutathattuk, hogy mi kik is vagyunk igazán, miután megnyitottunk magunkban egymás előtt oly sok helyes és téves ajtót. Olykor belebotlottunk dolgokba, ami megnevettet, máskor meg elcsodálkoztunk másokon, hogy végül mindezekből az apró részekből összeállítsunk egy egészet, egy utazást, amely szórakoztat és zavarba hoz, egy vallomást, amely mi vagyunk.”   

http://www.svetlanamaras.com/

Blank Disc feat. Svetlana Maras

Ezt a különös formációt két mindenre elszánt zenész alapította a még háborútól zajos 1997-es évben a vajdasági Nagybecskereken (Zrenjanin): a gitárokon játszó Srdjan Muc és a legkülönfélébb elektronikus hangszereket és talált tárgyakat megszólaltató Rózsa Róbert. A duó zenei stílusa a szabad improvizáció és az élő elektronikus-elektroakusztikus kísérleti zene, valójában azonban muzsikájuk messze túlmutat azon, amit ezek a műfajok önmagukban jelentenek.

A két zenész talált és teremtett hangjaiból építi fel azt a zenei világot, amely tükröt tart egy kor és egy régió elé, amelyet nevezhetünk akár Kelet-Európának, akár a Balkánnal határos Vajdaságnak, ahol az idő és a tér dimenziója máshogyan működik, mint egyebütt, mert lassúbb, mélyebb, nehezebben megszólalásra bírható és tragikusabb, kicsit olyan, mintha Becket Godot-ra várva darabjának a kellős közepébe pottyantunk volna.

A Blank Disk zenei világa ez a dimenzió, az, ahol mindent lehet és meg is kell tenni. Ki kell tágítani a zene és a hangzás határait az élettel, sőt, még azon túl, az irracionalitásban meghúzandó határokig, s mindezt, amit nevezhetünk a hétköznapi zajokból felépített transzcendenciának, ebben a jól, okosan megkonstruált és lejátszott, életeinket pontosan és megszépítések nélkül leíró végső hangtartományban, ott, ahol a Zóna kezdődik, s ahová minket, mint mai Stalkereket elvisz a hitünk, vágyunk, kíváncsiságunk.

A Blank Disk fellépett számos rangos nemzetközi fesztiválon, amilyen a belgrádi Ring Ring, a prágai Alternativa, a bécsi Ex EU, a Lausanne-i Rue du Nord, a kölni Balkan Improvisers, az újvidéki Exit, s olyan korunk meghatározó muzsikusaival játszottak együtt, mint Keith Rowe, OtomoYoshihide, Sachiko M, Jonas Kocher, Michel Doneda, Pascal Baltazar, Richard Brinka, Julien Baillod és még sokan mások.

http://www.last.fm/music/Blank+Disc

Interjúnk az est kurátorával, Bojan Djordjević-tyel: http://www.a38.hu/hu/cikk/mindenhol-vannak-kivalo-zeneszek

Új zene Belgrádból

Két nemzetközileg elismert duó, a Blank Disc és a Canzone Distorte egy estén lép fel a Hajón
2013. december 15., vasárnap, 20 óra
A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő

Belépők 500 forintért kaphatók elővételben az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve személyesen az A38 Hajón.

 

Maradj még, olvass még! Csak neked ajánljuk:

Háromszoros hatás – Ivan & the Parazol az A38-on Az elmúlt két évtizedben felnőtt az a digitális nemzedék, amelyik nem szalagról vagy lemezről hallotta először a Rolling Stones, a Pink Floyd és a Doors meghatározó lemezeit, amelyik sosem láthatta élőben a Blue Öyster Cultot vagy a The Who eredeti f...
A szombati program: Sara Hartman Egy New York-ból származó, de Berlinben élő, húszéves dalszerző-előadó, akinek még nagylemeze sincs, de már Ellie Goulding és az X Ambassadors kérte fel előzenekarnak. Sara Hartman az elmúlt év egyik legnagyobb pop-felfedezettje, egy tüneményes és el...
Így kell ezt csinálni! – Nouvelle Vague koncertkritika A Nouvelle Vague azon zenekarok sorába tartozik, akik elég gyakran lépnek fel Magyarországon. Klubkoncerteken és fesztiválokon is rendre feltűnnek kishazánkban, és ugyan még nem törtek parov stelari magasságokba, de azért csak az nem látta őket élőbe...