Lydia Lunch, a no-wave legenda végre Magyarországon!

Lydia Lunch, a New York-i no wawe színtér nagyasszonya kulcsszerepet játszott a nyolvanas-kilencvenes évek posztpunk mozgalmában. Énekesnőként, színésznőként, spoken word előadóként, iró-költőként – és, meglehetősen szabados hangvételű önéletrajza alapján, nem utolsósorban: nőként – lényegében a korszak minden jelentős művészét ismerte és dolgozott együtt velük, Thurston Moore-tól Henry Rollinson át William Burroughsig, Hubert Selby Jr-ig vagy az Einstürzende Neubauten tagjaiig. Lunch legutóbb megjelent, Retrovirus című lemeze egy viharos best of-koncert élő felvétele a legendás Knitting Factoryben a Swans és a Sonic Youth egykori tagjaival. A művésznő e lemez európai turnéja alkalmából érkezik az A38 Hajóra, hogy pályafutása során először lépjen fel Magyarországon.

Lydia Lunch, Kim Gordon mellett a nyolcvanas-kilencvenes évek New York-i posztpunk-nowave hullámának legfontosabb, központi alakja volt, a központi kifejezést szó szerint értve, irodalmi, zenei, közéleti és mit szépítsük, szexuális értelemben is. Zseniálisan megírt, ugyanakkor rendkívül szókimondó önéletrajzaiból egészen gazdag és elképesztően szabados életút bontakozik ki: egy Lydia Lunch-koncert a lehető legpontosabb lenyomata a New York-i punkrock underground történetének.

Az eredetileg Lydia Anne Koch-ra keresztelt lány tizenhat évesen került New Yorkba, és azonnal bekerült a helyi művészkommunákba – a Lunch, azaz Ebéd név is itt és ekkor ragadt rá, mert gyakran kényszerült arra, hogy meglovasítsa lakótársainak ennivalóját. Évekkel később, befutott művészként ezt úgy viszonozta, hogy hatalmas vacsorákat rendezett művésztársainak – ezekből egy kötetre valót pár éve szakácskönyvként is kiadott.

Egészen fiatalon alapította meg Teenage Jesus and the Jerks nevű zenekarát, ami rövid működése ellenére a no wave színtér alapvető fontosságú, iránymutató együttese lett – bármilyen no wave válogatás elképzelhetetlen lenne legalább egy TJATJ-szám nélkül. Lunch később filmszerepeket vállalt, aztán a spoken word felé fordult. Elképesztő mennyiségű együttműködésének zöme is a spoken wordnek köszönhető: William S. Burroughsszal, Henry Rollinsszal, Hubert Selby Jr-ral, a Psychic TV tagjaival, és még sorolhatnánk.

Nehéz felsorolni a fantasztikus karrier legfontosabb állomásait: annyi biztos, hogy Lydia Lunch művész- és zenésztérsai között ott van Thurston Moore, Kim Gordon, Nick Cave és a Birthday Party, Omar Rodriguez-Lopez, az Einstürzende Neubauten, Marc Almond, megannyi fantasztikus név.

Aztán a 2010-es években Lydia Lunch egyre inkább érett, nagyszabású, összegző lemezeket jelentetett meg: ilyen volt a Big Sexy Noise nevű zenekarával kiadott azonos című lemez, amin varázslatos kavargásban vonult fel mindaz a zenei hatás, ami Lunchot pályafutása során érte: art-rock, posztpunk, koszos funk, varieté, spoken word és rap, Brecht és Lou Reed. Az eddigi életművet pedig valóban megkoronázza az idén megjelent Retrovirus, amit a Sonic Youth és a Swans tagjaival vett fel. Voltaképpen egy sajátos hangvételű best of-ról van szó, amit egyetlen koncerten adott elő a no wave kultikus templomában, a Knitting Factoryben. A kegyetlen, koszos hangzású, de elképesztően energikus album gyönyörű ívet húz a TJATJ-klasszikus, a mindössze 30 másodperces Red Alerttől Alice Cooper 12 perces excentrikus rockszimfóniájáig, a Black JuJuig. Lydia Lunch és a Retrovirus koncerte minden bizonnyal katartikus élmény lesz, ami a lehető legautentikusabban idézi meg a New York-i posztpunk szellemét.

A Wattican Punk Ballet nevű örmény geg-tánc-punk duó székhelye egyrészt Moszkva és Jereván, másrészt Budapest. Tagságát két testvér alkotja, Karen, a férfi, és Gaja, a nő, vagyis az a két Arutjunján testvér, akik felénk leginkább a legendás örmény pszichedelikus folk-rock zenekar, a Deti Picasso két oszlopaként vált ismertté. Zenéjükben megannyi különös elem keveredik izgalmas és lenyűgöző egységgé: találunk benne pszichedelikus rockot, táncos punkot, eltorzított és kiforgatott pop hatásokat, valamint színpadi megjelenésükben szinte színházi megoldásokat, húzásokat. Gaja és Karen a duó-formációra szabott zeneszerzési, előadási és kreativitási határait feszegetik.

A duó bátran és ezer színben vegyíti a nyers erőt, a funky diszkó ritmusokat és a kaukázusi zenei hatásokat elképesztő energiájú koncertélménnyé. Szinte minden egyes számban más és más hangszeren játszanak, hol gitáron, hol billentyűs- vagy ütőhangszeren, olykor felvett loopokat, vagy ritmustöredékeket használva fel abból a célból, hogy minél dinamikusabb és sokszínűbb showt valósítsanak meg.

Lydia Lunch’s Retrovirus (USA), Wattican Punk Ballet

2013. december 8., vasárnap 20h
A38 Hajó – Petőfi híd budai hídfő

Belépő: 3000 Ft, elővételben: 2500 Ft. Jegyek elővételben vásárolhatók az A38 Hajó honlapján (www.a38.hu), illetve személyesen az A38 Hajón.

Maradj még, olvass még! Csak neked ajánljuk:

Az év 18 pillanata a fesztblog szerint – 2.rész Hosszú év volt 2014. Mondjuk annyira nem, mint 2012, de ezt most hagyjuk. Volt idén is rengeteg dolog, amire érdemes emlékezni, legyenek azok jók vagy rosszak. Összeszedtük nektek, hogy nekünk mik voltak idén a meghatározó dolgok, hogy esetleg legköz...
Szikora Robiék menni Balaton Az idén harmincadik születésnapját ünneplő R-GO zenekar az elmúlt három évtized legnagyobb slágereit viszi színpadra július 13-án a siófoki Borsodi Beach Clubban. Ünnepi hangulatban, az emúlt három évtized bő slágertermésének legjavát bemutatva lé...
Koncert beszámoló prózában és versben 30 éves és nem poros, mi az? Nem hagyjuk a megfejtést a hajtás utána, itt eláruljuk, a KFT és a Fodrász/Üzenet a liftből lemez. Mert tegnap lemezbemutató koncerten járunk. Igen, lemezbemutató volt, ráadásul egy 30 éves lemez bemutatója. A számokat ...