Legát Tibor: Közlekedik a főváros

Másfél évszázada még konflisok, omnibuszok keringtek Pest-Budán, utána rövid ideig a lóvasút volt a legdivatosabb. De miután 1873-ban létrejött Budapest, világvárossá válását nem csak a hatalmas beruházások, “égbe kiáltó” építkezések, no és az ezek nyomában feltörő kulturális pezsgés segítette elő. Legalább ennyire fontos volt a korszerű közlekedési hálózat megteremtése is, ami – sok máshoz hasonlóan – villámgyorsan kialakult, s szinte “percenként” fejlődött. Igaz, hogy az akkor még reményteljesnek tűnő XX. század csapásait a mai napig fájlaljuk, a fővárosi közlekedés fejlődése – ha nem is mindig a megfelelő ütemben – nem állt meg.

E könyv a történelmi bevezető után elsősorban az elmúlt hatvan évre fókuszál – ezen belül is a BKV 2008-ban jubiláló négy évtizedére. Külön fejezetekben mutatja be a villamos, a HÉV, a trolibusz, az autóbusz és a metró fejlesztésének főbb állomásait.

A szerző nagy érdeme, hogy úgy tudja tények, információk sokaságát közölni, hogy könyve mégis egyszerű, könnyen érthető olvasmány marad. Van, aki azért szeretheti ezt az albumot, mert a járművek szerelmese, hiszen az elmúlt hatvan év szinte minden közösségi közlekedési járműtípusáról olvashat. Mások azért, mert megismerkedhetnek azokkal a gyakran igen nagy nehézségek közepette bekövetkezett változásokkal, melyek során kialakult a mai Budapest közlekedési hálózata. De a nosztalgia, a retró iránt rajongók sem csalódnak, amikor egyforintos villamosjegyről, füttyös kalauzról vagy az 1960-as években átadott aluljárókról olvashatnak. Mindaz, amiről eddig szóltunk, elsősorban a BKV-archívumából származó gazdag illusztrációk segítségével jelenik meg: korabeli jármű- és utcaképek, bélyegek és gyufacímkék, a témához kapcsolódó tárgyak, térképek mutatják be, hogyan közlekedett és közlekedik a főváros.

Legát Tibor: Közlekedik a főváros / Jószöveg Műhely Kiadó 2008

4999Ft, 272 oldal, kemény kötés

Maradj még, olvass még! Csak neked ajánljuk:

Én és a Kistehén Szerintem kevesen vagyunk, akik a zenéknek a nagy részét, amit hallgatunk, saját magunk találtuk meg, bukkantunk rá az interneten, a lemezboltban, egy kósza koncerten pl. egy fesztiválon vagy bárhol máshol. Családunk, barátaink, ismerőseink, környeze...
Esterházy Péter – “Semmi művészet” – Felolv... Esterházy Péter legutóbb Dés Lászlóval közösen járt Szombathelyen, még 2005-ben. Most újra itt lesz, hogy meséljen, hogy "szóval tartson" minket. A felolvasóest apropója az író nemrég megjelent új könyve, a Semmi művészet. Időpont: November 22., szo...
Lovasi – könyvajánló, beszámoló Névelővel vagy névelő nélkül, zenei portálon vagy anélkül ugyanazt jelenti: Lovit, Bandit, Andrást, Lovasi Andrást. Nem kell nagyon magyarázni. Akik munkásságát nem nagyon ismerik, azok is annyit azért visszakérdeznek: Kispál, nem? De, az is. Meg Kis...
  • searle

    Ez a Legát-gát-os Legát Tibor?

  • karafiáth orsi

    igen, ő.

  • 4999??? azta…

  • Krajczár Dániel

    Közlekedés, különösen a fővárosi közlekedés iránt érdeklődő 50-es éveim végé járó emberként örömmel vettem kezembe a Közlekedik a főváros c. könyvet. Sok jó kép, sok értékes információ található a könyvben. Sajnáltos és nagyon zavaró ugyanakkor a nagyon erős pártosság. Kár, hogy a Magyar Narancsos múlt köszön vissza. E- nélkül akár jó is lehetne a könyv. Az előző rendszer folyamatos bírálata helyett
    jobb lett volna a szakmaiságot erősítendő megkeresni és segítségét kérni Komjáthy Györgynek, aki igen komoly anyaggal rendelkezik a témában, de támogatottság híján Ö azt nem tudta megjelentetni könyvét. Tálán neki nem jók a politikai kapcsolatai.

  • Mielőtt megvenném, megpróbáltam kideríteni, hogy mit veszek. Szóval így lettem ilyen… (reklámszöveg idézet) Most aztán végképp elbizonytalanodtam, hogy egy pártoskodó narancsos tolla mitől más, mint egy kevésbé támogatott Komjáthy tolla? Van olyan, hogy pártsemleges irodalom, vagy ma már minden könyvesboltban külön kell keresnünk a párthű és ellenzéki irodalmat. (Jobb polc-bal polc). Ez borzalmas, ha egy könyvről szeretnék megtudni valamit, akkor előbb tisztába kell tennem, hogy a szerző, vagy én kivel szimpatizálok? Ki a piros, vagy halványpiros és ettől kell függővé tennem, hogy elolvasom, vagy sem azt a könyvet, amiből csak a főváros közlekedéséről, annak múltjáról szeretnék többet tudni, mint eddig!
    Rémség a javából, a végén még azt is megtudhatom, hogy a balra menő 4-es, 6-os villamos az esküdt ellensége a jobbról menőnek! Nem kéne őket is összeugrasztani a Blahán, vagy az Oktogonnál?
    Most már azért is megveszem, hogy megtudjam, miként kell ismereteimet bővíteni egy narancsos szerző könyvéből, aki reményeim szerint nem propaganda kiadványnak szánta könyvét!

    Mindenek előtt nosztalgia élményre számítok, kevésbé a politika nézetek olvasására!

    Egy reménybeli olvasó; melegvíz

  • Megkaptam karácsonyra a Közlekedik a főváros c. könyvet. Hááááát a szerzője vagy nem ért ahhoz amiről könyvet írt. Vagy kurvára nem érdekli. Vagy mindekttő egyszerre. A szóhasználata slendrián, álfiatalos és süt belőle a lealazás. A BKV helyében én visszahívtam volna a nyomdából.
    A kötet kiállítása minőségi ugyan, de ingyen megkapott archív anygokból a félhülyék is tudnak jó könyvet rittyenteni.

    Legát Tibor leszepelt!

  • Hú, hogy én mennyire kerestem ezt a könyvet karácsonyra a sógoromnak! De elfogyott mindenhol. Végül az Erdélyi vasút – Székely gyorsot vettem meg. Lehet hogy azzal jobban jártunk?

  • Sajnos hatalmas csalódás a könyv.Mérgemben nem is tudom pontossan felsorolni, hogy mi nem tetszik, sokkal többet vártam a szép borító és az érdekes téma miatt. Először is a betűtípus miatt sok helyen olvashatatlan a könyv, nagyítót kell használni, a kevesebb információ több lett volna.Érdektelen, unalmas képek, oldalakon keresztül a ma is közlekedő tipusok, ami lehet, hpgy 20 év múlva majd érdekes lesz, de ma nem az.Nagyon érezhető a BKV pénze, és az, hogy ez a cég reklámkiadványa.Semmi érdekes, semmi izgalom. A tavalyi évben megvettem Gál László Csak a szépre .. című könyvét, az valami csodálatos, hetente nézegetem, ettől a könyvtől is ezt vártam, de csalódnom kellett, nem alánlom senkienk sem.

  • Hát igen, az ideg, szóval nem ajánlom a könyvet. A sok felesleges kép helyett nincs egy az Óbudai Temető és a Vörösvári út között közlekedő troliról / a neten 5 perc alatt 3 képet találtam/, nincs kép a régi állomásokról, a lebontott Aquincum állomásról, Filatorigátról, a régi Békásmegyeriről, Császárfürdőről, ami egyébként áll még, csak utazási iroda jelenleg. Csak említi a könyv a híres 1952-es balesetet itt, de egy fotó sincs róla. Ezek csak a lakóhelyem közeli érdekességek, amiket szívesen nézegetnének az emberek, és mennyi ilyen van még.

  • 😀 Mennyi szaklektor jött itt össze hirtelen! 😀
    A neten 5 perc alatt talált könyvek nyomdai minőségben jogtisztán kerültek a gépedre kedves Zoltán? Nem? Akkor irány a BKV fotóarchívuma, és keresgélj a több százezer negatív között… 😛
    (Bár aki nagyítóval olvas, annak nem adnék ilyen feladatot.)

  • Na utoljára Apuka!
    Van akinek tecc a könyv, s van akinek nem. Ha a kassza cseng, az alkotók már jóljártak. Nekünk, értőbb olvasóknak viszont hadd legyen meg a jogunk arra, hogy a slendriánról leírjuk, ha slendrián.

    Ennyit. Igérem, részemről téma leküzdve.

  • Akkor utoljára…
    Van akinek tetszik, van akinek nem. Van aki meg tudja fogalmazni a véleményét, van aki nem. Van aki ért hozzá, van aki nem. Van aki beszél a levegőbe, van aki nem.
    Legát, kvázi saját zsebéből finanszírozta a könyvet, mert ez a téma az életének egy része, neked meg ugye, semmi sem drága, hogy a névtelenség mögé bújva lózungokat lengetve lehúzd a munkáját. Értő olvasó? Irodalmi vénával? Kedves városjáró azért mert ismered az ábécét és van egy blogod, azért még messze vagy attól, aminek képzeled magad…

  • Egyfelől indifferens, hogy a szerző fizette-e a kiadást, vagy sem. De ha már pénz, akkor kérlek részlezezd csak, hogy a Főpohi és a BKV mekkora támogatást is nyomot bele ebbe a könyvbe? És hogy a teljes BKV képarchívum térítésmentes átadásakor mekkora díjtól is tekintettek el?

    De mindez smafu, ha a stílus hányaveti. Márpedig az. Még ha neked puszipajtásod is a szerző.

    Várom az adatokat! De vigyázz, lekereskhető a téma a részemről, úgyhogy úgy fond a szavakat!

    Csá!

  • városjáró, most mi fáj? Akarsz beszélni róla?
    Vagy kielégültél ezekkel a kommentekkel?

  • Szó sincs róla barátom. A sirámot – megbocsáss a kifejezésért – Te kezdted. És csak reflektáltam rá. De beismerem, méltatlan volt mindezt épp karácsonykor tennem. De hát, mit tehetünk, ha most ért el hozzám e szépkiállítású kötet.

    Ám ha közzé tudnád mégis tenni a kért adatokat, megtisztelnél vele.
    További termékeny blogolást!

    üdv
    városjáró

  • Nekem tetszett. Igaz, nem is tudom, hogyan olvastam: közlekedőként, közlekedés iránt érdeklődőként vagy közlekedésmérnökként.
    Biztos az segített, hogy a retró hangulatot és apróbb érdekességeket kerestem, nem hibákat.